A Free Template From Joomlashack

A Free Template From Joomlashack

ФБ страница

СУЕТФ

Структура успешног борда PDF Штампа Ел. пошта
Оцена корисника: / 5
ЛошеНајбоље 

Према мишљену многих утицајних менаџера, идеалан борд би био сачињен од девет особа… А шта је уопште борд? Топ менаџмент? Чувени CEO, GM, PR, FR, IT, HR… Гомила појмова, углавном новијег датума, задају поприличну муку просечном инжењеру, који једноставно не може пратити у паралели ове скраћенице заједно са неким, струковно интересантнијим – гомиле модулација, трансформација, склопова, а тек када бих се расписао о мени блиским информационим технологијама, почевши од 192.168.1.1 па даље… О локалхосту и скраћеницама на интернету које означавају протоколе, језике и шта све још, ћемо другом приликом, сада да се посветимо једном делу функција у једној компанији.

Најпре, сам борд је заправо скупина људи који руководе једном компанијом или пројектом. Могу се назвати и топ менаџментом, директорима сектора, координаторима или неким сличним називом. Е, сад замислите састанак од идеалних деветоро особа како одлучују о неким битним детаљима. У идеалном случају, сви ће се сложити, али како састанци не могу да се воде у вакууму, за потребе реалних састанака уводи се још једна особа која представља фасилитатора.

Фасилитација је заправо вођење састанака и циљ фасилитатора је да се по завршеном састанку дође до одговора на питања која су била позната учесницима и пре састанка. Били ти одговори потврдни или одрични, описни или не, уколико се до њих не дође, састанак се не може сматрати успешним. Фасилитатор је задужен да истера састанак до краја, да буде ту неког реда, да се прођу све тачке дневног реда и да се напокон дође до крајњег закључка. Углавном, фасилитатору није у интересу решење које се прихвата или одбија и не учествује на састанку у доношењу одлука попут осталих присутних особа.

Ко је још присутан на састанцима? CEO (енгл. Chief Executive Officer) је у неком слободном преводу власник, врх врхова и ту стају све приче и почиње машта о могућностима ове особе. У мањим предузећима ЦЕО је и генерални менаџер, док су у великим компанијама неретко ове функције одвојене. GM (енгл. General Manager) је у ствари стари добри директор, који је млад и згодан и има поред себе две још млађе и лепше персоналне асистенткиње. Одговоран је за целокупно пословање једне компаније, или извршење једног пројекта... Те персоналне асистенткиње су некада биле секретарице :).

Колико људи ради у једној компанији, или неком њеном сектору? То је најбоље питати HR-а. Људски ресурси (енгл. Human Resources) до скора су били познати као кадровска служба, те eјч-ар води рачуна о томе кога ће запослити, кога пустити на одмор, бележи ко је колико вредан итд., па је неретко боље „шлихтати” се тој особи него директору који је и иначе преокупиран послом и асистенткињама.

Како сте чули за неку компанију или пројекат? Преко медија? За те ствари су задужени људи из маркетинга, односно људи задужени за односе са јавношћу – PR (енгл. Public Relations). Једно време сан сваке младе особе је био да постане ПР, па су се телевизије и радио станице пуниле гомилом официјалних ПР особа разних дешавања и бендова. Свака шуша могла је имати и свог ПР-а, а озбиљност ове функције углавном је занемаривана и слабо плаћана.

сектор (енгл. Information Technology) задужен је обезбеђење добре комуникације унутар предузећа или односима истог са спољашњим светом. Од умрежавања у компанији, развоја мреже мобилне комуникације, преко мејлинг-листа, форума, презентација, креирања система за архивирање и сигурности исте, до рада на посебно пројектованим решењима унутар компаније. Интересантно је колико иностране компаније улажу у развој овог сектора и у тренуцима кризе, јер виде кључ успешнијег и јефтинијег пословања управо ту. У Србији је нешто друкчије, те око 80% предузећа немају стално запослену особу која ради у овом сектору.

FR (енгл. Fund Raising) обезбеђује средства за рад свих осталих сектора и опстанак предузећа. Примарна делатност је продаја и занимљиво је да су комерцијалисти неретко боље дотерани од власника предузећа, јер су они део омота који продаје производ. Шалу на страну, често су ови људи плаћени и цењени више него у било ком другом сектору јер они обезбеђују опстанак.

Благајна је стара добра благајна, иако покушавају да се наметну многи страни изрази. Сав новац који кружи у једном предузећу пролази и ту, те важи да је добар рачуновођа злата вредан. Поред примања новца уз осмех на лицу или издавања уз мрмљање, идеални рачуновођа зна и најнижу цену производа, дакле обрачунава трошкове и настоји да не дозволи да приход буде мањи од трошка – чувени cash flow, па се и благајник итекако пита у доношењу битних одлука.

Логистика је често смештена близу благајне. Не због бржег трансфера новца, него више због гомиле папира која се ту користи. Све дозволе, одобрења, захвалнице, похвале, комплетна организација рада припадају овом сектору. А новац, све чешће кружи само на папиру или у битовима, па се у сефу налазе само уговори.

Данас се намећу још неки захтеви. Рецимо, пожељно је да предузеће има и психотерапеута, који би радио на превазилажењу проблема унутар тимова, ослобађању од пословног стреса и слично, па се често исплати имати и стручну особу у компанији задужену за психотерапију, наспрам плаћања тих услуга. Такође, тренинзи који један тим чине динамичним, флексибилним, учтивим и успешним су итекако исплативи...

Да не одлутамо превише, све поменуте функције су мање или више познате, само су набациле неке нове титуле. Да ли више волите „шалтерушу” или личног банкара? Да ли би се боље осећали као персонални асистент менаџера логистике или као домар, чистачица?

Никола Сологуб

 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack